- Home
- >
- Home Audio
- >
- Black Edition
- >
- Contour 20 Black Edition
- Home
- >
- Home Audio
- >
- Black Edition
- >
- Contour 20 Black Edition
Contour 20 Black Edition
Dark star
Nagradzany klasyk otrzymał poważną modernizację
Contour 20 Black Edition to szczytowe osiągnięcie w 40-letniej historii modelu Contour.
Przyjrzeliśmy się każdemu komponentowi głośnika i ulepszyliśmy go. Każdy detal został udoskonalony. A wszystko co się dało, zrobiliśmy na czarno.
Szczyty doskonałości
Dobrzy inżynierowie nie są zadowoleni, dopóki nie są niezadowoleni. Nie chodzi tu o sens egzystencjalny, a raczej oznacza, że lubią znaleźć coś, co będą chcieli poprawić i nie spoczną dopóki tego nie dokonają. (Czasami, rzecz jasna, może to ocierać się o egzystencjalne wątpliwości…)
Zrobili to już w 2016 roku, kiedy to głośnik Contour otrzymał nowy, obecny wygląd. Sytuacja powtórzyła się w 2020 roku, kiedy to rodzina głośników dostała literkę „i” po tym, jak została dopasiona całą masą technologii zaczerpniętej prosto z wyższej serii Confidence.
No i ponownie przeszliśmy przez to na kilka miesięcy przed tym, jak pierwszy egzemplarz Contour 20 Black Edition zjechał z linii produkcyjnej w naszej fabryce w Danii. Tym razem podczas prac rozwojowych nad brzmieniem, ich niezadowolenie sprawiło im wyjątkową radość, ponieważ mogli dorzucić tonę bajerów.

Mądrość zamknięta w obudowie
Seria Contour miała już świetny fundament. Konstrukcja obudowy jest znakomita: jest gruba, solidna, a jej kształt minimalizuje niepożądane wibracje i fale stojące. A ciężka aluminiowa odgroda, która w rzeczywistości jest o wiele grubsza, niż wygląda, czyni cuda, zwiększając stabilność i eliminując dyfrakcję.
Co więc można było udoskonalić w pozostałych elementach? Wystarczy zaczerpnąć ze skrzyni ze skarbami, którą Dynaudio Labs zapełnia od 1977 roku, i wyciągnąć to, co najlepsze.

Wysokie tony i wysokie loty
Zacznijmy od góry. Wysokie częstotliwości obsługuje głośnik wysokotonowy Esotar 3. Pochodzi on bezpośrednio z naszej flagowej serii głośników Confidence i jest, najprościej mówiąc, najlepszym głośnikiem wysokotonowym, jaki kiedykolwiek wyprodukowaliśmy. (Jak dotąd).
Miękka membrana kopułkowa pokryta jest opracowaną przez nas powłoką DSR. Wykonywana metodą o wysokiej precyzji, o składzie opracowanym i mieszanym ręcznie, a nakładana przez roboty. To zapewnia uzyskanie powłoki o dokładnie odpowiedniej gęstości w odpowiednich miejscach, dzięki czemu słychać to, co powinno być słyszalne. A właśnie tego pragnie każdy artysta. (Nie możemy powiedzieć Ci dokładnie, czym jest powłoka DSR, ale możemy wyjaśnić skrót: „sekretny składnik Dynaudio”. Teraz już wiesz).

Stabilizujący wpływ
Bezpośrednio za membraną znajduje się kopułka Hexis. Ten nowatorski, mały element z zagłębieniami znajduje się za główną membraną. W zasadzie można ją zobaczyć przy odpowiednim oświetleniu. Można nawet powiedzieć, że jest nieśmiała. Ale właśnie tam, w ciemnościach, dzieje się coś niezwykłego.
To pomaga głośnikowi wysokotonowemu oddychać. To daje przestrzeń muzyce.
Hexis wygładza odpowiedź częstotliwościową głośnika wysokotonowego i redukuje niepożądane rezonanse, które mogą zabarwiać muzykę, delikatnie kierując poruszające się powietrze za kopułkę materiałową. Kieruje przepływ powietrza idealnie w odpowiednim kierunku do układu kanałów oraz poza niego w tylnej komorze za magnesem. Zakres ruchu jest minimalny, ponieważ wynosi zaledwie ułamki milimetra i następuje dziesiątki tysięcy razy na sekundę.
Oznacza to, że usłyszysz wysokie częstotliwości ze wszystkimi emocjami, których oczekujesz. Ostry atak smyczka nasączonego kalafonią na strunie wiolonczeli, gdy muzyk zaczyna grać. Epickie, szybujące pod niebiosa crescendo pierwszych skrzypiec. Pewny siebie odgłos hi-hatów, gdy wchodzi perkusista.
Zrób kopułce przysługę: skieruj latarkę na głośnik wysokotonowy i kiwnij mu głową na znak podziękowania.

Kontrola lotów
W głębi zobaczysz labirynt przewodów, wyprofilowanych otworów wentylacyjnych i wiele więcej. Duża tylna komora redukuje rezonans. Udoskonaliliśmy tłumienie, a supermocny magnes neodymowy i lekka aluminiowa cewka drgająca dopełniają gwiazdorskiego składu.
Esotar 3 jest czulszy niż poprzednie modele, dzięki czemu może reagować niższym napięciem wejściowym, przez co nie nagrzewa się tak szybko. A to oznacza, że może grać głośniej, z zadziwiającą czystością i dłużej.
To jeden z filarów nowoczesnego sprzętu hi-fi.

Wrażliwy typ
Głośnik średnio-niskotonowy to coś naprawdę wyjątkowego.
Gdyby to był silnik, byłby doładowany, miał turbinę i prawdopodobnie byłby też wyposażony w nitro. Supermocny magnes neodymowy wzmacnia już i tak mocny przetwornik ferrytowy w Contour 20i, a dłuższe uzwojenie cewki drgającej poprawia liniowość wychylenia. A ponieważ magnes jest mniejszy, w smukłej obudowie jest więcej miejsca na ruch powietrza, jakiego potrzebujemy.
Ogółem, przetwornik jest czulszy (a więc wzmacniacz jest mniej obciążony), a jednocześnie zachowuje podbicie basów (na co zwykle wpływa wyższa czułość). Mamy tutaj to, co najlepsze z obu światów.
Twoje uszy również to usłyszą: mocniejszy atak i lepsze obrazowanie.
Reszta przetwornika to już klasyka Dynaudio: jednoczęściowa membrana MSP (polimer krzemianowo-magnezowy) bezpośrednio zakotwiczona w wydłużonej aluminiowej cewce drgającej za pośrednictwem formowanych żeber równoważących; karkas cewki drgającej z włókna szklanego w celu redukcji prądów wirowych (i poprawy szybkości); oraz zoptymalizowana wentylacja. To formuła, która cieszy się zaufaniem w całym świecie hi-fi, a nawet w profesjonalnych studiach nagraniowych.
Wszystko to, oczywiście, zostało przetestowane, udoskonalone i dopracowane w naszym laboratorium pomiarowym Jupiter oraz przy użyciu światowej klasy urządzeń do badania ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego.

Władze portu
Nowy głośnik niskotonowy zaprojektowaliśmy tak, aby idealnie współpracować z nowym portem bass-reflex.
Tak, z zewnątrz wygląda to po prostu jak otwór z tyłu głośnika z rurką w środku. Ale nie jest to tak proste, jak wygląda. Nie wystarczy kilka rurek ze sklepu dla majsterkowiczów. Gdyby tylko tak było…
Contour 20 Black Edition ma nowy kanał, większy niż ten w Contour 20i. Jest on rozszerzony w ściśle określony sposób na obu końcach (wewnątrz i na zewnątrz), co pomaga kontrolować ruch powietrza, zapewniając większą precyzję, mniej artefaktów i znacznie lepsze brzmienie niskich tonów.
Poza tym uważamy, że wygląda to całkiem ładnie. Wymagało to potwornego nakładu pracy, zarówno ze strony naszych inżynierów mechaników, jak i projektantów, aby idealnie zintegrować je z łagodnymi krzywiznami obudowy.

To coś więcej niż tylko suma poszczególnych komponentów
Ten crossover również potraktowaliśmy gwiazdorsko. Contour 20i od razu ma niesamowite przetworniki, co utrudniało sprawę. Jak zmodernizować coś, co już zostało zmodernizowane?
Trzeba wrócić na start i zacząć od początku. Contour 20 Black Edition to zupełnie nowy głośnik crossover, w którym wykorzystano najmniejszą możliwą liczbę komponentów i to w najlepszej wersji. Zastosowaliśmy kondensatory i rezystory Mundorf, gigantyczną cewkę powietrzną i najwyższej jakości kable wewnętrzne. Mowa tu o topologii drugiego rzędu dla obu przetworników, nie ma więc potrzeby stosowania obwodów korekcyjnych. Chcesz czystości, to ją masz.
Prostotę też usłyszysz. Dzięki płynnej reakcji mocy kierunkowość pozostaje pod precyzyjną kontrolą. A to oznacza precyzyjny, skoncentrowany występ – bez utraty żadnego szczegółu.
Czarna magia
Niektórzy producenci oferują opcje w przypadku swoich produktów „Black Edition”. Wydawało nam się to dziwne, więc postanowiliśmy pójść za głosem jednego z najwybitniejszych tekściarzy 20. wieku, Ozzy‘ego Osbourne‘a. W 2007 roku napisał tekst do kawałka „Black Rain”: „Pada czarny deszcz. Czarny deszcz, czarny deszcz. Czarny deszcz, czarny deszcz”.
Kolor obudowy? Czarny. Kosz głośnika niskotonowego? Czarny. Przednia płyta głośnika wysokotonowego? Czarny. Płytka ze złączami? Czarny. Odgroda z anodowanego aluminium? Czarny. Port bass-reflex? Czarny. Kolor obudowy? Czarny.
To inwestycja w dźwięk. Inwestycja w Twoją kolekcję muzyki. I szczerze mówiąc, jest to po prostu świetne.

Black magic
Some manufacturers give options for their Black Edition products. That seems weird to us, so we decided to follow the lead of one of the twentieth century’s greatest poets, Nigel Tufnell. In 1984, he asked: “It’s like, how much more black could this be? And the answer is none. None more black”.
Cabinet? Black. Woofer basket? Black. Tweeter front plate? Black. Terminal plate? Black. Anodised aluminium baffle? Black. Bass port? Black? Cabinet? Black.
It’s an investment in sound. An investment in your music collection. And – frankly – it’s pretty damn cool.



Contour 20 Black Edition
Cechy
Wykonane w Danii
Contour 20 Black Edition to głośniki wykonane ręcznie w naszej fabryce w Skanderborgu w Danii
Ulepszone na każdym kroku
Każdy komponent został ulepszony w stosunku do standardowego modelu Contour 20i
Dołącz do ciemnej strony
Czarne od początku do końca. Może wyglądają na cichociemne, ale po podłączeniu okazuje się, że jest zupełnie inaczej
Contour 20 Black Edition
Specyfikacje
- Status Aktualny
- Segment Home
- Seria Contour
- Typ Podstawkowe
- Czułość (dB @ 2.83V/1m) 86
- Moc wyjściowa wg IEC (W) 180
- Impedancja nominalna (Ohm) 4
- Impedancja minimalna (Ohm) 4.6
- Dolna granica częstotliwości (Hz @ +/- 3 dB) 50
- Górna granica częstotliwości (kHz @ +/- 3 dB) 23
- Dolna granica częstotliwości (Hz @ -6 dB) 43
- Górna granica częstotliwości (kHz @ -6 dB) 33
- Konstrukcja obudowy Bass reflex, rear mounted dual flared port
- Zwrotnica 2-drożna
- Częstotliwości podziału zwrotnicy (Hz) 3600Hz
- Topologia zwrotnicy 2. rzędu
- Głośnik wysokotonowy 28mm Esotar 3 ze stożkiem Hexis
- Głośniki niskotonowe 1 x 18cm MSP with Neodymium magnet system
- Waga kg 14.6
- Waga lb 32.2
- Szerokość mm 215
- Wysokość mm 440
- Głębokość mm 400
- Szerokość cala 8.5
- Wysokość cala 17.3
- Głębokość cala 15.7
- Szerokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki 215
- Wysokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki 440
- Głębokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki 403
- Szerokość cala ze stopami/maskownicą/podstawki 8.5
- Wysokość cala ze stopami/maskownicą/podstawki 17.3
- Głębokość cala ze stopami/maskownicą/podstawki 15.9
- Szerokość opakowania mm 300
- Wysokość opakowania mm 570
- Głębokość opakowania mm 500
- Packaged Width inches 11.8
- Packaged Height inches 22.4
- Packaged Depth 19.7
- Wykończenia Black High Gloss

Reviews
Whilst the finish is new, the performance remains the same.
“The externally beautifully-curved loudspeaker, true to its name, plays with a beautiful contour, and refrains from placing its own agenda in the foreground.”
Audio Test, Germany
Contour i series
- Status:
- Segment:
- Seria:
- Typ:
- Czułość (dB @ 2.83V/1m):
- Moc wyjściowa wg IEC (W):
- Impedancja nominalna (Ohm):
- Dolna granica częstotliwości (Hz @ +/- 3 dB):
- Górna granica częstotliwości (kHz @ +/- 3 dB):
- Konstrukcja obudowy:
- Zwrotnica:
- Częstotliwości podziału zwrotnicy (Hz):
- Topologia zwrotnicy:
- Głośnik wysokotonowy:
- Głośnik średniotonowy:
- Głośnik średniotonowy/Głośniki niskotonowe:
- Głośniki niskotonowe:
- Waga kg:
- Szerokość mm:
- Wysokość mm:
- Głębokość mm:
- Szerokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki:
- Wysokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki:
- Głębokość mm ze stopami/maskownicą/podstawki:
- Maskownica:
- Odgroda:
Be the first to know
Relase date pending. Sign up below and you'll be the first to know when this fab product hits the street.


How to listen like a professional sound engineer
In this episode of Ask the Expert, we've got Stephen Entwistle in the hot seat, sharing pearls of wisdom on how to train your way to a great pair of c...

Sunlight and speaker drivers - A recipe for disaster?
In this episode of Ask the Expert, our resident expert, Otto Jørgensen, is back, and responding to the question of how prolonged exposure to sunlight ...

Damaged speakers? How do I know?
Have you ever accidentally dimed your amp or had some other kind of mishap, giving you cause to fear for your speakers' safety? Have no fear. More tha...